18 Nisan 2010

Enginar Dolması

Dergileri, kitapları karıştırdığımda enginar dolması ile ilgili çok farklı sunumlar görüyorum. Çoğunluğuda dip kısımlarının yani çanak kısımlarının üzerine pirinçli harç doldurulmuş enginarlar.
Bu satırlarda sizlerle paylaşacağım enginar dolması ise yapraklarıda kullanılarak yapılan bir tarif. Annemin enginarın bol olduğu bu aylarda yaprak sarması, kabak dolması ile beraberce yaptığı enginar dolmasının tarifini anlatımının anlaşılabilir olması için resimlemeye çalıştım.
İç malzemesini sizler sevdiğiniz kıymalı pirinçli dolma harcı tarifinize göre de hazırlayabilirsiniz. Hiç yapmamış olanlar için kendi tarifimi vermek istedim.
İstediklerinizi damak zevkinize göre ekleyip çıkarabilirsiniz.

Gereken Malzemeler:
  • Enginar ( kişi sayısı kadar)
  • Pirinç ( her enginara iki yemek kaşığı)
  • Kıyma ( her enginara 1 tatlı kaşığı- isterseniz koymayabilirsiniz bu durumda pirinç miktarını biraz artırın)
  • 3-4 dal taze soğan
  • Kıyılmış dereotu, kıyılmış maydanoz , kıyılmış nane ( 1'er tatlı kaşığı)
  • Salça ( domates ve biber salçası karışık kullandım)
  • Tuz, karabiber
  • Zeytinyağ

Yapılışı:

  • İnce doğranmış taze soğan, maydanoz, dereotu, nane, ayıklanmış yıkanmış pirinç, kıyma salça, tuz ve karabiber ile dolmanın iç harcını hazırlayın. Bütün malzemeleri iyice karıştırın.
  • Enginarların sap kısımlarını kesin.


  • Dış yapraklarından, daha sert olan 2 veya en fazla 3 kat yaprağı çıkarın. Alt kısımlarını tencereye düzgün oturabilmesi için bıçakla keserek düzeltin.
  • Uç kısımlarını düzgünce kesin. Bu kısımlar yaprakların dip kısımlarına göre daha sert olur.

  • Enginarı ters çevirerek, mutfak tezgahının üzerine hafifçe vurarak yapraklarının açılmasını sağlayın.

  • Enginarın yapraklarını yavaşça gevşetin .

  • İçteki tüylü kısımları bir çay kaşığı yardımı ile temizlemeye çalışın.

  • Enginarları akan suda iyice, zedelemeden yıkayın ve kararmaması için limonlu suda bekletin.

  • Suyunu süzdüğünüz enginarların içine harç malzemesinden doldurun.
  • Tencerenin içine yerleştirin.
  • Enginarların üzerine 1 yemek kaşığı kadar zeytinyağ gezdirin. Enginarların yarısına gelecek kadar ılık su koyup, su kaynayınca ocağı kısarak enginar dolmalarını pişirin.
  • Enginar saplarını atmayıp üst kısımlarını soyarak enginarların arasında pişirebilirsiniz.

54 yorum:

Ferkay dedi ki...

Minecim enginarın en sevdiğim halidir dolması. Ben doldururken yaprak aralarına da koyuyorum pirinç. Bloğumdada tarifini verdim öylede çok güzel oluyor. Ellerine sağlık canım.
Sevgiler..

umutluhayat dedi ki...

minecim ellerine sağlık çok değişik ve nefis olmuş

Selma - DUSBAHCESI dedi ki...

Bu gune kadar hic enginar pisirmedim. Detayli fotograflar icin tesekkur ediyorum. Denemek lazim, cunku cok lezzetli gorunuyor. Ellerine saglik.

Selma - DUSBAHCESI dedi ki...

Bu gune kadar hic enginar pisirmedim. Detayli fotograflar icin tesekkur ediyorum. Denemek lazim, cunku cok lezzetli gorunuyor. Ellerine saglik.

kelebeklisaniyeler dedi ki...

Arkadasim ellerine saglik,ben enginari sevmedigim için yapmiyorum ailede pek sevilmiyor ama olsaydi zevkle tadardim:)) çok guzel anlatmissin opuyorum seni.

Atike Momini Ziya dedi ki...

çok değişik ve güzel bir taif olmuş. ellein dert görmesin..
sevgiler....

Ordanburdanhayattan dedi ki...

Minecim biz İstanbulda genelde çanak kısmını yeriz ama bu şeklini çok merak ediyorum ben de. eğer bir yerlerde görürsem mutlaka deneyeceğim, ama alıp yapsam mı diye de düşünmedim değil. fotoğraflı anlatım çok iyi,. tşk

Miniklerimle mutfakta ..! dedi ki...

Ellerine saglik,sewerim ama kendim hic denemedim daha:)))Sevgiler...

Dilekhaniminmutfagi dedi ki...

ayrıntılı tarifiniz için sağolun bende yapmadım kerevizi denemiştim ama enginarı yapmamıştım ellerinize sağlık selamlar

esra dedi ki...

Arkadaşım günaydın..enginarı sık pişirmeye çalışırım..ama kabuklarıyla hiç yapmadım...kabuklarda pişince yumuşayıp yenilebiliyormu?sütlü tatlı etkinliğime katılırsanız sevinirim...

kalpkurabiye dedi ki...

ablacımm bu tarif senden bana gelsin vaziyeti biliyorsunn:) ayrıntılı olmasına da bayıldım doğrusu emeklerine sağlık ablacımm..
mügeciğimi de öpüyorumm:))

Egeden Tarifler dedi ki...

Enginarı çok severim, sunumunuz harika olmuş. Enginar zor ve zahmetli bilinen ve çoğu kişinin gözünü korkutan bir yemek. O yüzden fotoğraflı anlatım çok iyi olmuş. Elinize sağlık.

Bengü dedi ki...

Mıım harika bir görüntü. Ben bu tarz bir sunum görmüştüm gittiğimiz bir yemekte. Ama yan masadakiler yiyordu :) Ellerine sağlık.

Şehnaz dedi ki...

minecim ne kadar farklı olmuş...ilk kez duydum...ellerine sağlık canım....

sarımutfak-hande dedi ki...

çok faydalı olduğundan bizde ailecek bol bol tüketiyoruz
ellerine sağlık nefis olmuş canım
sevgiler
mutlu haftalar

Saglıklımutfak dedi ki...

Canım benim diyecek söz yok. nefis eline sağlık. Yapım aşamalarıda süper anlatıcı olmuş. Kocaman öptüm

çeşnici Handan dedi ki...

İstanbul'da ayaklanmış olarak ve sadece çanak kısmını sattıkları için enginarı hiç böyle pişirme şansımız olmuyor. Fotoğraflı tarif çok iyi olmuş. Eğer ayıklanmamış bulursam deneyeceğim. Ellerinize sağlık. İyi haftalar.

Adsız dedi ki...

Ellerine saglik canim...
Hic daha önce enginar ile yemek yapmadim, bilgilerin icin cok sevindim ama:)
En kisa zamanda degerlendiricem insallah:))

Unknown dedi ki...

Canım ellerine sağlık enginarı çok
severim ama bu tarz dolmasını yapma
dım.Mutlu haftalar kocaman öpüyorum

Esma Ercengiz dedi ki...

Dün enginar almak için Balıkova tarafına gittik. Ev de beni bekleyen 25 tane enginar var:))
Ben de bu hafta dolmasını yapacaktım. İyi oldu bu tarif..
Ayrıca temizleyip dondurucuya koyacağım..
Ellerine sağlık arkadaşım..

demeteris dedi ki...

Ayyy ellerine sağlık arkadaşım enginrın her halini severim. hatta bayılırım. Annem de çok güzel yapar dolmasını ben daha hiç denemedim ama bana ilham oldun en kısa zamanda yapacağım. Sevgiler...

Tijen dedi ki...

Mine'ciğim çok sevdiğim bir şey yapmışsın. Bayılırım enginar dolmasına ama çok uğraştırıyor diye girişmem pek. Sana mı gelmeli ne.

TATESAL dedi ki...

Mineciğim;ellerine sağlık ...
Denemediğim tek sebzedir enginar,dün marketten alacaktım yapamam diye çekindim ama senin anlatımın ve fotolarla cesaret aldım ve en kısa zamanda deneyeceğim.....
Harikasın canım....

Ada Deniz dedi ki...

ellerine sağlık. Annem de böyle yapar mutlaka. Süper bir lezzettir

Unknown dedi ki...

Güzel yorumun için çok teşekkürler.

sevde dedi ki...

hemserimmm walla izmirimi ozledim enginarlari gorunce:) Ellerine saglik. Sevgiler

www.narcicegirengi.com

Zeynep'le Tarifler dedi ki...

ince parmaklımmm:)))benim parmaklar sosis sosis de narin narin, ince ellere bayılırım:))))

canım mineciğim enginar kesinlikle çok klas bir yemek:) bu dolma da acayip güzel görünüyor.hiç denemedim bu şeklini,öyle güzel görünüyor ki denemek lazım:)
ellerine kollarına sağlık
kocaman ve en gülücüklüsünden öpüyorum:)

Tümay Öztürk dedi ki...

Enginar dolması hiç yememiştim. Annem özellikle eşimin yemesi için bana sürekli enginar veriyor. Biz daha çok zeytinyağlı olarak tüketiyorduk ama bence değişiklik her zaman süper olur:)Çok ilgimi çekti ellerine sağlık. Sevgiler...

Pınar Günay dedi ki...

ne kadar güzel anlatmışsın tarifi Mine'cim, harika görünüyorlar ayrıca, ellerine sağlık...

Pembe Tatlar dedi ki...

Mineciğim elelrine sağlık cnım sunum harika:D

serap uzun dedi ki...

Ilk defa Izmirli arkasimda tadina bakmistim güzeldi ama evde hic pisirmedim:)
Olsa yerim ama,eline saglik canim.

Sevgilerimle,Serap.

Aybike Ceylan dedi ki...

Mine'cigim,
Ellerine saglik, ne de guzel fotograflamissin, cok faydali olacak.

Sevgiler..

liza dedi ki...

Hep istemişimdir bu enginar dolmasından tatmak.Ama hiç kısmet olmadı.Bu tarifle en iyisi kendim yapıyım.Umarım başarırım.Sevgiler

Birsel ve İrem dedi ki...

Merhaba. Görüntü süper, ellerinize sağlık. Uzun zamandır denemek istediğim bir tarif. Balıkesirli bir arkadaşım anlatmıştı; onlar kıymalı dolma harcını enginar yapraklarının arasına doldurarak yapıyorlarmış. Pazarda uygun boyda ve tazelikte enginar görürsem deneyeceğim. Benim gördüklerim çok iri ve yaprakları bana kartmış gibi göründükleri için almadım.
Afiyetler olsun. Sevgiler.

daimamutfak dedi ki...

Enginarı çok severim ve yaparım ama bu halini yani dolmasını hiç yapmadım. sevgiler.

Sevil Şahin dedi ki...

minecim canım benim ne de güzel detaylı anlatmışsın ellerine sağlık hiç bu şekilde denedememeiştim mutlaka deneyeceğim mevsimi geçmeden
bayıldım tek kelime ile :))

Çağla Yılmaz Bayar dedi ki...

Ellerinize sağlık!Benim gibi deneyimsizle riçinde süper olmuş açıklamalı tarif.
Güzel yorumunuz ve ziyaretınız içinde teşekkür ediyorum.
Sevgiler...

kristalkelebek(aslı) dedi ki...

Mine ablacım ne güzel , adım adım fotoğraflarla anlatmışsın tarifi..Anlatışın denemek için cesaret veriyor insana:)..
Ellerine sağlık ablacım.
Kocaman öptüm sizleri;). Umut hep bizlerle olsun..
Sevgiler:).
aslı

lezzet sefasi dedi ki...

cokk sevdiyim bir dolma cesididir
Ellerien saglik canim sevgiler
Sefa

rumma dedi ki...

Bir türlü cesaret edemedim bu güzel dolmayı yapmaya..:(

Sanki sert olucakmış kanısı hakim bende , önyargı işte...:)

ellerinize sağlık ,sevgiler

mandalincikmazi dedi ki...

Tam bir ege dolması olmuş hımmmmmm nefis ellerine sağlık canım enginarlar hiç kararmamış ve nefis olmuş bak şimdi aklıma düşürdün :)

Zehra Gürgen dedi ki...

Mine'cim tam bir İzmirli'ye yakışır bir tarif işte bu!
ben hiç domasını yapmadım.Yapasım var ama Fethiye'de enginar yok yaa!!? pek güzel bir memleket ama nimetlerini mi bilmiyor insanlar? yoksa otu enginarı mı yok çözemedim?
benim içinde bol bol yap ve ye..
sevgiler canım

humeyra dedi ki...

Ne kadar ayrıntılı, güzel anlatmışsınız. Ellerinize sağlık.
Bu arada güveç kabında keki ben de kendimden yeni duydum, uydurdum yani :)

humeyra dedi ki...

Tarifi bir kere daha okudum, hafızaya almak için. Enginar temizleme kısmı çok net :)

Unknown dedi ki...

ay en sonunda girdim blogunuza.hep ekranım kilitleniyordu. ne güzel görüntülü anlatmışsınız yapım aşamasını. ama taç kısmını temizlemek cidden çok meşakkatli. ellerinize sağlık,

TÜLİN-sihirli tatlar dedi ki...

Mine'ciğim bu nasıl bir görüntüdür.süperrr.ellerne saglık canım benım .sevgiler öpüyorum)

Unknown dedi ki...

Izmir'li olup da enginar dolmasi tarifi vermeden olur mu hic? Burada da ckti yenilebilecek boyuttaki enginarlar nihayet. Dun esim almis yarin bir dolma da ben yapacagim, enginarin en sevdigim halidir ama ben kiymasiz yapiyorum zeytinyagli...
Cok da guzel anlatmissiniz, ellerinize saglik.

Adsız dedi ki...

slm acaba kaç dakika pişireceğiz?

Miskokulu Lezzetler dedi ki...

Merhaba pişme süresini pirinçlerin pişmesinden anlayabilirsiniz. Pirinçler lapa olmadan pişince enginarlarda pişmiş demektir.İlginiz içinde teşekkür ederim.

egdone dedi ki...

Fotoğraflar da tarif de çok kaliteli. Teşekkür ederim. Günlerdir nasıl yapılır diye arayıp duruyordum. Siz hem açıklayıcı hem de görsel açıdan mükemmel bir tarif yapmışsınız. Tebrikler arkadaşım. Lakin komik bir soruma var: Bu nasıl yenecek?:))) Yaprakları kopararak elle yeniyor sanıyorum. Doğru mudur?

Saliha dedi ki...

oooo okadar guzel anlatmışsınki çok kolay gorunuyor ama ben cok zorlanıyorum bu sekılde yaparken....en kolay çanak kısmı gelıyor bana:)) ellerıne saglık canım ..

Saliha dedi ki...

oooo okadar guzel anlatmışsınki çok kolay gorunuyor ama ben cok zorlanıyorum bu sekılde yaparken....en kolay çanak kısmı gelıyor bana:)) ellerıne saglık canım ..

Adsız dedi ki...

iç harcına 1 havuç rendelerseniz hem görüntü hemde letzete katkı sağlar.. sevgiler.

nesrin dedi ki...

Mine abla enginar bu ara benim de favori sebzem oldu. Dolmasini da mutlaka deneyecegim. Ellerine saglik.

theme design by GeCe